آگاتا کریستی؛ بیوگرافی و معرفی 15 اثر ماندگار


اگر به ادبیات معمایی و جنایی علاقه دارید حتما نام آگاتا کریستی و آثارش را شنیده اید. او یکی از برجسته ترین نویسندگان ادبیات رازآلود است که نامش در میان علاقه مندان به این رشته ادبیات بر سر زبان ها افتاده است. معرفی کتاب امروز نگاهی دارد به زندگی حرفه ای و خصوصی و بهترین کتاب های آگاتا کریستی بزرگ.

بیوگرافی آگاتا کریستی

آگاتا کریستی با نام اصلی آگاتا مری کلاریسا میلر در سال 1890 در تورکی انگلستان به دنیا آمد. شهرت او مربوط به 66 رمان پلیسی و 14 مجموعه داستان کوتاه است. او با فروش بیش از دو میلیارد نسخه از کتاب هایش عنوان پرفروش ترین کتاب های جهان را در کارنامه کاری خود دارد. کریستی در سن پنج سالگی شعر می سرود، اما در هجده سالگی به طور جدی شروع به نوشتن داستان کوتاه کرد. در سال 1914 با خلبانی به نام آرچی کریستی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دختری به نام روزلیندا است که در سال 1919 به دنیا آمد.

آگاتا در سال 1928 از همسرش جدا شد و سفر خود را به شرق آغاز کرد. او در نهایت از سایت باستانی اور در بغداد بازدید کرد. در این سفر با ماکس ملوان که باستان شناس بود آشنا شد. آنها در سال 1930 با یکدیگر ازدواج کردند. زندگی با یک باستان شناس به آگاتا اجازه داد تا به نقاط مختلف جهان سفر کند. از این رو با گذشت زمان، افکار او برای داستان نویسی بیشتر شد.

آگاتا کریستی در 12 ژانویه 1976 پس از یک زندگی پربار درگذشت و در کلیسای سنت مری چلسی به خاک سپرده شد.

زندگی حرفه ای

آگاتا زمانی که در طول جنگ جهانی اول به عنوان پرستار کار می کرد، اولین داستان کارآگاهی خود را با نام The Mysterious Affair at Stiles نوشت. این کتاب در سال 1919 منتشر شد. ناشر این اثر برای نوشتن 5 کتاب دیگر با آگاتا قرارداد بست و به این ترتیب مسیر نوشتن را برای او هموارتر کرد. پوآرو شخصیت اصلی داستان های کریستی است که شخصیت او از بلژیکی هایی که در زمان جنگ در تورکی و لندن زندگی می کردند الهام گرفته شده است. از دیگر شخصیت های جذابی که او در داستان هایش خلق کرد، میس مارپل است. حضور او به عنوان یک کارآگاه زن بسیار مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

اقتباس های سینمایی از آثار آگاتا کریستی

تاکنون اقتباس های سینمایی زیادی از آثار آگاتا کریستی انجام شده است که سریال پوآرو معروف ترین آنهاست. این سریال در 13 فصل و 70 قسمت بین سال های 1989 تا 2013 با بازی دیوید سوشی در نقش هرکول پوآرو ساخته شد. از دیگر اقتباس های مهم می توان به سریال خانم مارپل اشاره کرد که در سال های 1984 تا 1992 توسط شبکه بی بی سی وان ساخته شد. جوآن هیکسون در این سریال نقش خانم مارپل را بازی می کند. این مجموعه شامل تمام 12 رمانی است که خانم مارپل در آنها حضور دارد.

آثار آگاتا کریستی

1. و بعد هیچ کس باقی نماند

و بعد کسی باقی نماند

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): محمد خیریان
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
یوشیتا
تعدادی از صفحات:
224

مانند تمام رمان های آگاتا کریستی، این داستان شامل یک قتل است. داستان در جزیره ای دور از شهر اتفاق می افتد. آنچه این اثر را از دیگر آثار این نویسنده متمایز می کند، نبود شخصیت کارآگاه برای حل معمای قتل است. این تفاوت جذابیت اثر و کنجکاوی مخاطب را افزایش داده است.

2. قتل در قطار سریع السیر شرق

قطار سریع السیر شرق

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): محمد قزآبادی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعدادی از صفحات:
279

این اثر آگاتا گریستی یکی از بهترین کتاب های رازآلود به حساب می آید. هرکول پوآرو کارآگاه محبوب و باهوش این داستان است. او برای سفر به استانبول رفت و در هتلش سه نامه و یک تلگرام دریافت کرد. او پس از خواندن پیام هایش تصمیم می گیرد هر چه زودتر به لندن بازگردد. در راه بازگشت با قتلی مواجه می شود و داستان به اوج خود می رسد. دو فیلم بر اساس این داستان ساخته شد: یکی در سال 1974 توسط سیدنی لومت و دیگری در سال 2017 به کارگردانی کنت برانا و با بازی پنه لوپه کروز و جانی دپ.

3. داستان مرموز در استایلز

رابطه مرموز در استایلز

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): رویا سعیدی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعدادی از صفحات:
275

اهمیت این رمان این است که اولین رمان پلیسی آگاتا کریستی است و همچنین شخصیت اصلی داستان های او، هرکول پوآرو را نشان می دهد. داستان در دهکده ای به همین نام اتفاق می افتد و با سفر آرتور هستینگز، شخصیت های اصلی داستان های کریستی آغاز می شود. این رمان در سال های جنگ جهانی اول نوشته شده و پس از جنگ در سال 1919 منتشر شده است.

4. قتل راجر آکروید

قتل راجر آیکروید

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): خسرو سمیعی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعدادی از صفحات:
297

داستان از آنجایی شروع می شود که جیمز، پزشک شهر، مرگ یک بانوی جوان و ثروتمند را اعلام می کند، اما همسرش معتقد است که این مرگ خودخواسته بوده است. تلاش برای بررسی علت مرگ او داستان را هیجان انگیز و مرموز می کند. هرکول پوآرو شخصیت اصلی داستان و کارآگاه این پرونده است. شهرت این نویسنده با انتشار این کتاب به اوج خود رسید، از این رو این اثر یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین رمان های او محسوب می شود.

5. شبح مرگ بر فراز نیل

شبح مرگ بر فراز نیل

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): نیما حضرتی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعدادی از صفحات:
367

همانطور که از عنوان پیداست، داستان در مصر و روی آب های رود نیل اتفاق می افتد. کریستی این بار با شخصیت محبوب داستان هایش، هرکول پوآرو، داستان معمایی خود را در فضایی متفاوت ادامه می دهد. داستان درباره زوج جوانی است که برای ماه عسل به مصر آمده اند اما سرنوشت دیگری در انتظار آنهاست. از اقتباس های سینمایی این داستان می توان به فیلمی با همین عنوان اشاره کرد که توسط جان گیلرمن در سال 1978 ساخته شد.

6. قتل در خانه کشیش

قتل در خانه کشیش

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): مجتبی عبدالله نژاد
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعدادی از صفحات:
307

خانم مارپل یکی دیگر از شخصیت های مهم و محبوب رمان های آگاتا کریستی است. این کتاب اولین داستان با حضور این شخصیت است. او که یک کارآگاه باهوش و دوست داشتنی است، معمای قتل این داستان را حل می کند. داستان در شهر کوچکی می گذرد که راوی آن کشیش شهر است که ماجرای قتلی را که در خانه اش رخ داده است تعریف می کند. بی بی سی در سال 1986 بر اساس این داستان فیلمی با همین عنوان ساخت که یکی از بهترین اقتباس های آثار آگاتا کریستی است.

7. قتل الفبایی

قتل های الفبایی

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): محمدعلی یزدی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعدادی از صفحات:
278

هرکول پوآرو و آرتور هستینگز شخصیت های اصلی این داستان هستند. قاتلی به نام ABC مرتکب قتل های مرموز شده است. او از طریق نامه ای پوآرو را از وقوع یک اتفاق مرموز آگاه می کند. این نامه‌های بعدی قاتل است که داستان را به جلو می‌برد و پوآرو و بازرس هستینگز را به مبارزه وا می‌دارد.

8. مردی با کت و شلوار قهوه ای

مردی با لباس قهوه ای

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): محمدعلی یزدی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعدادی از صفحات:
362

آنچه در این کتاب جالب است و مخاطبان کریستی را در زمان انتشار شوکه کرد، غیبت پوآرو، شخصیت کارآگاه و محبوب داستان هایش بود. در این داستان شاهد حضور شخصیتی به نام کلنل ریس هستیم. نویسنده او را به شخصیت اصلی داستان تبدیل کرده و معمای قتل را ادامه می دهد. حفظ جذابیت داستان بدون حضور شخصیتی مانند پوآرو نشان از تسلط و هوش بالای نویسنده دارد که همچنان توانسته نظر مخاطب خود را به خود جلب کند. بر اساس این داستان فیلمی با همین عنوان در سال 1989 ساخته شد.

9. جسد مرده در کتابخانه

جسد در کتابخانه

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): مجتبی عبدالله نژاد
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعدادی از صفحات:
220

گاسینگتون هال متعلق به خانم و آقای بنتری است. در یک صبح پاییزی با خبر دیدن جسد دختر جوانی در کتابخانه عمارتشان از خواب بیدار می شوند. پس از تماس با پلیس، خانم مارپل، کارآگاه باهوش داستان های آگاتا کریستی، وارد عمل می شود و راز قتل را کشف می کند.

10. قتل در زمین گلف

قتل در زمین گلف

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): محمدعلی یزدی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعدادی از صفحات:
269

این اثر یکی از بهترین داستان های آگاتا کریستی از نگاه مخاطبان آثار اوست. داستان مربوط به قتل آقای رنالد است. قبل از مرگش نامه ای به هرکول پوآرو می نویسد و از کارآگاه کمک می خواهد. هرکول پوآرو و دوستش بازرس هستینگز برای کمک به او و البته حل معمای قتلش به محل قتل می روند.

11. شر زیر آفتاب

شیطنت زیر آفتاب

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): مجتبی عبدالله نژاد
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعدادی از صفحات:
253

داستان در یک هتل زیبا در نزدیکی ساحل اتفاق می افتد. در این داستان، پوآرو در حال گذراندن تعطیلات خود در این هتل است که جسد زن جوانی در ساحل پیدا می شود. در این شرایط پوآرو لذت بردن از تعطیلات خود را به زمان دیگری موکول می کند و تحقیقات خود را برای حل این معمای جنایی آغاز می کند. در همین راستا او از تمامی مسافران مقیم این هتل بازجویی می کند تا پاسخی برای معمای قتل بیابد.

12. اعلام قتل

اعلام قتل

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): محمدعلی یزدی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعدادی از صفحات:
362

در روزنامه ای که به دست خانم ساتنهام رسیده، تیتری با عنوان اعلام قتل در روزهای آینده منتشر شده است. این خبر برای دهکده کوچک آنها مانند بمب به نظر می رسد. روزی که قرار است این قتل اعلام شود، چه اتفاقاتی قرار است بیفتد؟ خانم ساتنهام و سایر ساکنان همگی درگیر این خبر هستند. خانم مارپل کارآگاه و شخصیت اصلی این داستان برای رمزگشایی از ماجرای قتل است.

13. خانه کج

خانه کج

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): چکامه چاوشی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
صدای چکامه
تعدادی از صفحات:
226

داستان با مرگ یک پیرمرد شروع می شود. در ابتدا مرگ او طبیعی به نظر می رسد اما وقتی وکیلش وصیت نامه اش را باز می کند همه چیز مشکوک به نظر می رسد زیرا امضای او را ندارد. در این بین یکی از نوه های او به نام ژوزفین ترور می شود. این اتفاق توجه او را جلب می کند زیرا به نظر می رسد چیزهایی می داند که بقیه اعضای خانواده از آن بی اطلاع هستند.

14. پنج خوک کوچک

پنج خوک کوچک

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): محمدعلی یزدی
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعدادی از صفحات:
269

رمز و راز و داستان این داستان مربوط به قتل پدر کلارا در 16 سال پیش است. در ملاقات با هرکول پوآرو، او از او می خواهد که این قتل را بررسی کند و مطمئن شود که خون پدرش پایمال نشده است. داستان توسط پنج نفر از شخصیت های داستان روایت می شود و پوآرو مانند همیشه با دقت و با استفاده از هوش و مهارت خود حقایق این قتل را فاش می کند. این اثر بارها و به شیوه های مختلف اقتباس شده است.

15. ورق روی میز

کارت های روی میز

مترجم (پیشنهاد شده توسط کاربران): مجتبی عبدالله نژاد
انتشارات (پیشنهاد مترجم):
هرمس
تعدادی از صفحات:
278

آگاتا کریستی در این اثر، دو شخصیت محبوب داستان های خود، هرکول پوآرو و کلنل ریس را کنار هم قرار داده است و از هر دوی آنها برای حل معمای داستان خود استفاده می کند. داستان درباره مردی است که یک مجموعه دار است که ظاهر و رفتار عجیبی دارد. او در ملاقات با پوآرو به او می گوید که بهترین مجموعه داستان های جنایی خود قاتلان هستند. یک شب در خانه او که پوآرو نیز برای شام دعوت شده است، ناگهان مهمانان متوجه جسد کلکسیونر می شوند و ماجرا از اینجا با تلاش پوآرو برای کشف علت مرگ این مرد عجیب ادامه می یابد.

شما بگو

آیا تا به حال رمان های جنایی و معمایی آگاتا کریستی را خوانده اید؟ کدام یک از داستان های او به شما چسبیده است؟ از بین داستان هایی که از این نویسنده خوانده اید، از نظر شما بهترین کتاب های آگاتا کریستی کدام است؟

دیدگاهتان را بنویسید