ما نیاز به رنسانس بودجه در بخش تحقیقات داریم/ارز گران و حذف محققان از تعاملات بین المللی!



رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در خصوص بودجه پژوهشی باید یک رنسانس بودجه عظیم با نگاه ملی اتفاق بیفتد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی امروز در بیست و سومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، درباره جشنواره ابوریحان بیرونی گفت: یکی از ویژگی های جشنواره ابوریحان بیرونی، 23 سال پژوهش در این دانشگاه است که جلوه ای از کار سخت محققان

وی با اشاره به اهمیت این جشنواره در مسیر آینده پژوهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: جشنواره ابوریحان علاوه بر ظرفیت سازی مثبت، نقشه راه آینده پژوهی در سال آینده نیز می باشد. این جشنواره علاوه بر ایجاد آمار کارهای پژوهشی سال گذشته و سال جاری، مسیر پژوهشی را برای سال آینده مشخص می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رکوردشکنی های این دانشگاه در حوزه های تحقیقاتی گفت: امسال چندین رکود رکود داشتیم که عبور از 5000 مقاله دانشگاهی یکی از این رکوردهاست و ما انتظار داریم این اتفاق بیفتد. ادامه روند صعودی و همچنین شکستن رکود در انتشار مقالات سه ماهه اول و افزایش تعداد مقالات تاثیرگذار از جمله دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

زالی ادامه داد: پیش بینی می کنیم طبق برنامه دانشگاه، سبد فناوری پیشنهادی در سال آینده کوچکتر و بهتر شود.

وی با اشاره به چالش های حوزه پژوهشی افزود: همواره چالش های این حوزه را در کنار دستاوردهای حوزه پژوهشی بررسی می کنیم.

زالی با اشاره به تدوین بودجه سال آینده گفت: طراحی بودجه سالیانه سال آینده و تدوین قانون هفتم توسعه که به مدت 5 سال متولی کلیه قوانین وزارت بهداشت است؛ این قانون به مدت 5 سال در دستور کار قرار دارد. برجسته سازی فعالیت های پژوهشی و افتتاح امکانات بین المللی باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: توانمندسازی محققان، ارتقای کیفیت پژوهش و افزایش اثربخشی پژوهش از جمله برنامه های این دانشگاه و وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به سهم شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت گفت: رشد وزارت بهداشت در حوزه تقویت فناوری بیشتر از وزارت علوم بوده است، 25 درصد شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت هستند. سلامتی.”

زالی با اشاره به ظرفیت دستگاه های اجرایی در رفع چالش های حوزه پژوهش گفت: می توانیم با استفاده از ظرفیت دستگاه اجرایی چالش ها را برطرف کنیم. سهم پژوهش از درآمد ناخالص داخلی پایین بوده و افزایش نیافته است.

وی تاکید کرد: سهم بودجه تحقیقاتی باید حدود 3 درصد از تولید ناخالص داخلی باشد که در کشوری مانند ژاپن به همین میزان است. اما در ایران این درصد کمتر از یک است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به چالش های موجود در حوزه پژوهش، ادامه داد: بخش بزرگی از تحقیقات در حوزه سلامت به دلایل مختلف در چارچوب سلامت گنجانده نشده است. رفتار انتزاعی برخی افراد خارج از وزارت بهداشت باعث این موضوع شده است. خواهش من از همه نهادهای حوزه سلامت این است که موظف باشند تحقیقات را در قالب دانشگاه های علوم پزشکی و وزارتخانه های بهداشت وارد کنند.

وی درخواست بعدی خود را در خصوص تسهیل مسیر برای پژوهشگران عنوان کرد و گفت: می توانیم مسیر را برای پژوهشگران و محققین آسان کنیم، هرچند قدم های بزرگی در این زمینه برداشته شده است، اما باید بروکراسی ها را به حداقل رساند و حتی حذف کرد.

زالی با اشاره به اهمیت روابط بین الملل در پژوهش گفت: زندگی جدید پژوهشگران و محققین تداوم تعاملات بین المللی آنهاست چرا که نوسانات ارزی و ارزشی بالا باعث شده است که برخی از پژوهشگران و هیات علمی از فرصت حضور در نشست های پژوهشی بین المللی محروم شوند. درخواست در نظر گرفتن یارانه برای انجام فعالیت های پژوهشی است.

وی ادامه داد: رشته های تخصصی علوم پزشکی در حال تغییر است. در زمینه متاورس و ابررایانه ها، استفاده از اینترنت اشیا و ورود به جامعه فراصنعتی است. در جامعه فراصنعتی، ارزش اقتصاد مبتنی بر خدمات است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فناوری های نوین تصریح کرد: با گذر از فناوری های نوین نباید از بحث پژوهش در طرح توسعه غافل شد.

زالی با اشاره به فصل بودجه ریزی و تخصیص بودجه پژوهشگاه به دانشگاه گفت: در آستانه بودجه بندی یکی از گلایه های سازمان برنامه و بودجه این است که بودجه پژوهشگاه را به دانشگاه می دهند و این موضوع غیر متمرکز

وی ادامه داد: من به عنوان رئیس دانشگاه علاقه ای به چاق شدن دانشگاه در حوزه اجرایی ندارم، از دکتر عین اللهی وزیر بهداشت تقاضا دارم که این اتفاق نیفتد.
یک تجدید حیات عظیم بودجه ملی باید در بودجه تحقیقاتی اتفاق بیفتد.

زالی افزود: امسال رویداد نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان را خواهیم داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید