تاریخچه آشپزی به 600 هزار سال قبل باز می گردد!



مطالعات انجام شده بر روی فسیل های ماهی کشف شده نشان می دهد که تاریخچه پخت و پز 600000 سال زودتر از آنچه قبلا تصور می شد شکل گرفته است.

محققان فاش کرده اند که اجداد اولیه انسان که 780000 سال پیش می زیسته اند، ماهی کاملا پخته را دوست داشتند و این اولین شواهد استفاده از آتش برای پختن غذا است.

اینکه اجداد ما دقیقاً از چه زمانی آشپزی را شروع کرده اند، موضوع بحث باستان شناسان است. زیرا اثبات اینکه از یک شومینه باستانی برای پخت و پز استفاده می شده است و نه فقط برای گرم کردن، دشوار است.

در واقع تولد هنر آشپزی نقطه عطف مهمی در تاریخ بشر است. زیرا اعتقاد بر این است که با آسان کردن جویدن و هضم غذا، کمک زیادی به گسترش نهایی آشپزی در سراسر جهان کرده است.

بر اساس مطالعه ای که روز دوشنبه (23 نوامبر) در مجله Nature Ecology and Evolution منتشر شد، اولین شواهد قطعی آشپزی توسط نئاندرتال ها و انسان های باهوش اولیه به 170000 سال پیش می رسد.

این مطالعه که قدمت هنر آشپزی را به بیش از 600000 سال پیش برمی‌دارد، نتیجه 16 سال تحقیق ایریت زوهر، باستان‌شناس موزه تاریخ طبیعی اشتاین‌هارت، دانشگاه تل‌آویو است. او در این مدت هزاران بقایای ماهی پیدا شده در محلی به نام «گشر بنوت یاقوف» در شمال سرزمین های اشغالی را بررسی کرده است.

این سایت در نزدیکی سواحل رودخانه اردن قرار دارد که زمانی یک دریاچه بوده است و گنجینه ای از فسیل های ماهی باستانی را در اختیار تیم محققان قرار می دهد تا مشخص کنند اولین آشپزها دقیقا چه زمانی کار خود را در آشپزخانه آغاز کردند.

باستان شناس ایریت زوهار به خبرگزاری فرانسه گفت: “مثل روبرو شدن با یک پازل بود تا با اطلاعات بیشتر و بیشتر بتوانیم داستانی در مورد تکامل انسان بسازیم. اولین سرنخ در منطقه ای یافت شد که تقریباً استخوان ماهی وجود نداشت، اما دندان های زیادی وجود داشت. می تواند به پخت و پز اشاره کند؛ زیرا استخوان های ماهی در دمای کمتر از 500 درجه سانتی گراد (930 درجه فارنهایت) نرم و متلاشی می شوند، اما دندان های آنها باقی می ماند.

با مقایسه نتایج با سایر فسیل‌های ماهی، محققان دریافتند که دندان‌ها در معرض دمایی بین 200 تا 500 درجه سانتی‌گراد (400 تا 930 درجه فارنهایت) قرار دارند که تنها محدوده دمایی مناسب برای پخت کامل ماهی است.

از سوی دیگر «آنایس مارسته» – باستان شناس موزه ملی تاریخ طبیعی فرانسه، اگرچه در این پژوهش حضور نداشت، اما اظهار داشت: ممکن است اجداد انسان استخوان ها را در آتش انداخته باشند و کل آن موضوع قرار گرفتن در معرض آتش این است که آیا این مربوط به خلاص شدن از شر بقایای ماهی است یا میل به پختن؟

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید