اتحادیه اروپا با اعطای وضعیت نامزدی به بوسنی موافقت کرد



کمیسر سیاست همسایگی و گسترش اتحادیه اروپا اعلام کرد که مقامات این اتحادیه با اعطای نامزدی رسمی به بوسنی و هرزگوین برای پیوستن به اتحادیه اروپا موافقت کرده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، الیور وارهلی، کمیسر اتحادیه اروپا در امور سیاست همسایگی و گسترش اتحادیه اروپا گفت: به نقطه عطف دیگری رسیده ایم. راه پیوستن به اتحادیه اروپا باز است. امیدواریم و انتظار داریم که 14 اولویت کلیدی به نفع شهروندان محقق شود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: پیشنهاد شورای اروپا برای اعطای وضعیت نامزدی به بوسنی و هرزگوین پیامی برای همه شهروندان بوسنیایی است که آینده آنها در اتحادیه اروپا است.

بورل همچنین از مقامات خواست تا در اصلاحات پیشرفت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: پیشرفت سریع در حوزه اصلاحات رمز پیشبرد این چشم انداز است.

بیسرا تورکوویچ، وزیر امور خارجه بوسنی گفت: این تصمیم مانند یک انگیزه و به رسمیت شناختن است.

وی افزود: این واضح‌ترین سیگنالی است که تاکنون از دوستانمان دریافت کرده‌ایم که نشان می‌دهد آنها آماده پذیرش بوسنی و هرزگوین به عنوان یک شریک برابر در میز مذاکره و به عنوان عضو اتحادیه اروپا پس از برآورده شدن شرایط هستند.

تورکوویچ تصریح کرد: این تصمیم به معنای گشایش کانال های جدید همکاری با اتحادیه اروپا و همچنین سرمایه گذاری ها و بودجه های مالی جدید است. از نقطه نظر اقتصادی، سرمایه گذاران از سراسر جهان به وضوح جنبه های مثبت و شانس توسعه در بوسنی و هرزگوین را خواهند دید.

بوجار عثمانی، وزیر امور خارجه مقدونیه شمالی به بوسنی و هرزگوین گفت: این سیگنال مثبتی برای کل منطقه بالکان غربی برای چشم انداز معتبر اتحادیه اروپا است.

انتظار می رود رهبران اتحادیه اروپا در نشست روز پنجشنبه این پیشنهاد را تایید کنند.

موقعیت نامزد اولین گام در روند بلندمدت الحاق بوسنی به اتحادیه اروپا است.

پس از اعطای وضعیت نامزدی به کشور، مذاکرات الحاق به صورت مرحله‌ای آغاز می‌شود، مشروط بر اینکه شرایط برآورده شود.

ممکن است سال ها طول بکشد تا مذاکرات الحاق آغاز شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید