خواباندن نوزاد؛ بهترین راه حل چیست؟


خواباندن نوزاد یکی از چالش برانگیزترین مسائل والدین است. خواب برای سلامت جسمی، روانی و عاطفی کودک بسیار مهم است. می دانیم که خواب برای رشد کودک ضروری است، اما خوابیدن کودک همیشه آسان نیست. بیش از نیمی از کودکان در دوران کودکی مشکلات خواب دارند. گاهی اوقات این مشکلات ناشی از اضطراب جدایی آنهاست و گاهی کودک به دلایلی مانند چرت های طولانی بعد از ظهر دچار این مشکلات می شود. در این مقاله به بررسی چالش های خواباندن کودک و توصیه های تخصصی کارشناسان در این زمینه می پردازیم. با ما بمان.

اهمیت زمان خواب کودک

دکتر ژاکلین دارنا می گوید: «نمی توان خواب کودک را نادیده گرفت. از رفتار کودک تا رشد او همه چیز تحت تاثیر خواب اوست. ریتم شبانه روزی چرخه خواب و بیداری کودکان باعث ترشح هورمون های رشد می شود. این هورمون ها برای رشد کودک بسیار مهم هستند.”

دکتر دایان هس، متخصص اطفال در نیویورک می گوید: «کودکان 1-2 ساله باید 11-14 ساعت در شب بخوابند. کودکان 3-5 ساله نیز به 10-13 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.

روال قبل از خواب برای کودکان به همان اندازه مهم است که برای نوزادان مهم است. روال قبل از خواب باعث آرامش و ثبات می شود و کودک را آرام می کند. برای برخی از کودکان، حتی تغییر ترتیب روتین می تواند گیج کننده و ناراحت کننده باشد.

آندریا دلا توره، مالک و بنیانگذار Baby Sleep Answers و مادر 3 فرزند، می گوید: “من دوست دارم 15 دقیقه روتین قبل از خواب داشته باشم، زیرا اگر بیشتر از این مدت باشد، ممکن است متوجه علائم واقعی خواب نشویم.” “اگر کودک شروع به خمیازه کشیدن و مالیدن چشمان خود کند، ممکن است زمان خواب ایده آل او گذشته باشد.”

سعی کنید یک روال راحت داشته باشید که برای کودک شما خیلی تحریک کننده یا استرس زا نباشد. به گفته دلا توره، این روال باید شامل 4 مرحله باشد:

  • راحتی (مسواک زدن، تعویض پوشک و پوشیدن لباس راحت)؛
  • ارتباط (خواندن، دعا یا آواز خواندن)؛
  • نزدیکی (در آغوش گرفتن، ابراز عشق)؛
  • گفتن شب بخیر

دلایل نخوابیدن کودک

دلایل رایجی که ممکن است مانع از خوابیدن کودک شود عبارتند از:

  • اضطراب و استرس یا سایر نگرانی های ناشی از وضعیت سلامت روان کودک؛
  • چیدمان اتاق خواب؛
  • خستگی مفرط؛
  • مصرف کافئین؛
  • استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی؛
  • ترس از تاریکی؛
  • گرسنگی؛
  • زمان خواب ناسازگار؛
  • نداشتن روال قبل از خواب

نکات مفید برای خواباندن نوزاد

خواباندن کودک شما در بیشتر مواقع می تواند چالش برانگیز باشد، اما آماده سازی و برنامه ریزی مناسب می تواند آن را بسیار آسان تر کند. پیش بینی مشکلات و دانستن راه حل آنها مشکلاتی مانند گریه کودک و سردرگمی والدین هنگام خواباندن او را به حداقل می رساند. در ادامه نکاتی را برای آماده سازی کودک برای خوابی آرام مطرح کرده ایم.

1. فعالیت هایی را که کودک شما را آرام می کند شناسایی کنید

به چیزهایی که کودک شما را آرام می کند توجه کنید. دلا توره هنگام مشورت با خانواده ها همیشه ابتدا از والدین می پرسد که ویژگی های فرزندشان چیست و چه چیزی آنها را آرام می کند. انجام کارهایی که او دوست دارد و باعث آرامش او می شود به او کمک می کند راحت تر بخوابد.

2. توجه داشته باشید که کودک شما به چند ساعت خواب نیاز دارد

مقدار خواب مورد نیاز برای هر کودک متفاوت است. برخی از کودکان ممکن است فقط به 8 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز نیاز داشته باشند، در حالی که سایر کودکان حداقل به 11 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. سعی کنید تا حد امکان به نیازهای خواب طبیعی فرزندتان احترام بگذارید و برنامه روتین و زمان خواب او را بر اساس نیاز او تنظیم کنید.

3. به کودک اجازه دهید در فرآیند خواب شرکت کند

با بزرگتر شدن کودک علایق خاصی پیدا می کند و دوست دارد نظر خود را بیان کند. مثلاً اجازه دهید لباس خوابش را خودش انتخاب کند. با این کار او می فهمد که وقت خواب است و باید با شما همکاری کند.

4. یک برنامه روتین قبل از خواب برای کودک ایجاد کنید

تصاویر کودک خود را در حال حمام کردن، مسواک زدن، خواندن کتاب و سایر فعالیت های قبل از خواب چاپ کنید و با آنها نموداری تهیه کنید. خلاق بودن؛ کودکان عاشق تصاویر رنگی هستند، مخصوصاً زمانی که هنوز خواندن و نوشتن را یاد نگرفته اند. از کودک بخواهید هر مرحله را که انجام داده است بررسی کند. داشتن چنین میزی باعث می شود کودک احساس کند که کنترل دارد و این تنها چیزی است که او واقعا می خواهد.

5. کودک را خسته کنید

وقتی هوا خوب است، سعی کنید یک ساعت قبل از خواب به بیرون بروید. قرار گرفتن در هوای آزاد منجر به خوابی با کیفیت و عالی می شود. کارولین جی. هاروی، مشاور خواب کودکان می‌گوید: «من دوست دارم زمانی که هوا خوب است برنامه‌ریزی کنم و به پیاده‌روی خانوادگی بروم، حتی اگر فقط 10 دقیقه باشد. هوای تازه به جذب آخرین انرژی کودک کمک می کند. وقتی به خانه برمی گردیم، روال قبل از خواب را نیز انجام می دهیم. به این ترتیب کودک از خواب باکیفیت لذت خواهد برد».

6. زمان بیدار شدن را تعیین کنید

تنظیم ساعت بیداری به اندازه یک ساعت خواب ثابت مهم است و به تنظیم خواب کودک شما کمک می کند. بهترین زمان برای بیدار شدن به برنامه خانواده شما بستگی دارد، مانند زمانی که به مدرسه می روید، محل کار، و سایر تعهدات خانوادگی. مهم نیست دقیقا چه ساعتی را انتخاب می کنید، تا زمانی که به کودک شما زمان کافی برای خوابیدن در ساعات ایده آل خود می دهد و با برنامه خانواده شما همخوانی دارد، نباید مشکلی وجود داشته باشد.

7. زمان را فراموش نکنید

دلا توره معتقد است که زمان ایده آل برای خواب کودک دقیقاً 6 ساعت پس از بیدار شدن از آخرین چرت نیمروزی است. بنابراین اگر کودک ساعت 3 بعد از ظهر از خواب بیدار شد، روتین خواب را از ساعت 20:45 شروع کنید و در ساعت 9 شب به او بگویید.

هاروی می گوید: «وقتی کودک بیش از حد خسته است و ما زمان خواب ایده آل او را از دست می دهیم، هورمون خواب ملاتونین به کورتیزول محرک تبدیل می شود. این وضعیت مانند دادن یک فنجان قهوه به کودک در زمان خواب است و خواب او را 75 تا 90 دقیقه به تاخیر می اندازد.

با این حال، زمان خواب مشخصی برای همه وجود ندارد. اگر دیر سر کار باشید، ممکن است این برنامه تغییر کند. زمان مناسب برای خواب زمانی است که همه افراد خانواده با آن راحت باشند. برای والدین شاغلی که تا ساعت ۷ بعدازظهر به خانه نمی‌رسند، ممکن است زمان خواب دیرتر باشد تا والدین بتوانند زمانی را با بچه‌ها بگذرانند.

چگونه با چالش های خواب کودک مقابله کنیم

نکات مفید برای خواباندن نوزاد

1. زود بیدار شدن

هاروی می گوید: “بزرگترین مشکل خوابی که والدین از ما می پرسند این است که چه کار کنیم تا فرزندمان صبح زود بیدار نشود و کمی بیشتر بخوابد.”
دلیل اصلی زود بیدار شدن کودک می تواند یک چرت بسیار طولانی یا اواخر بعد از ظهر باشد. گاهی دیر خوابیدن باعث زود بیدار شدن می شود. سعی کنید کودک را کمی زودتر بخوابانید، یعنی قبل از اینکه خیلی خسته شود و خوابش به هم بخورد.

2. چرت های ناکافی در طول روز

درست است که خواب های دیرهنگام گاهی باعث بی خوابی در شب می شود، اما بدون چرت زدن های روزانه، شرایط سخت تر می شود. هاروی می گوید: «کودکان 14 تا 19 ماهه باید حداقل یک چرت در طول روز بخوابند. بچه ها واقعا به این چرت کوتاه نیاز دارند. اگر کودک به هر دلیلی در طول روز نخوابد، بیش از حد خسته می شود، بهانه می گیرد و دست و پا چلفتی می شود».

3. حواس پرتی قبل از خواب

دیدن اسباب بازی ها، شنیدن صدای تلویزیون یا توجه به افراد دیگر در اتاق باعث جلب توجه کودک بیش از حد خسته شده و خواب او را مختل می کند. در صورت امکان، کودک را به اتاقی تاریک و ساکت منتقل کنید یا از موسیقی ملایم یا صدای سفید برای ایجاد یک محیط خواب آرام استفاده کنید.

4. خواب کودک با والدین

اگرچه قصد شما این است که قبل از خواب با کودک خود بمانید تا به او آرامش دهید، اما ممکن است مشکل ساز شود و مجبور شوید تمام شب را با او بمانید. عاقلانه نیست که فرزندتان در آغوش شما یا کنار شما بخوابد. اگر کودک به حضور شما عادت کند، کار بسیار سختی خواهد بود و اگر شما را در کنار خود نبیند، هنگام بیدار شدن از خواب فریاد می زند و گریه می کند.

شاید ترک این عادت سخت باشد، اما هر چه زودتر کودک این عادت را ترک کند، بهتر است، زیرا شرایط روز به روز سخت تر می شود.

5. کودک را به رختخواب منتقل کنید

خوب است کودک مستقل شود و در رختخواب خودش بخوابد، اما به شرطی که خطری نداشته باشد. بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که برای انجام این کار عجله نکنید. در صورت امکان بهتر است تا 3 سالگی صبر کنید. خوابیدن در تخت را به تعویق بیندازید تا زمانی که فرزندتان آنقدر بالغ شود که بتواند خودش آن را مدیریت کند.

شما بگو

آیا شما هم برای خوابیدن کودکتان مشکل داشته اید؟ چه راهکارهایی را برای راحت‌تر خوابیدن فرزندتان امتحان کرده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر


مهم ترین و سخت ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزندان، تربیت فرزندان شاد و سالم امروز و افراد موفق فردا است.






دیدگاهتان را بنویسید