5 اشتباه صبحانه که اکثر مردم مرتکب می شوند


بارها شنیده ایم که صبحانه مهم ترین وعده غذایی روزانه است و تاثیر مهمی در حفظ تناسب اندام و پیشگیری از بیماری های مختلف مانند دیابت دارد. اما باید دانست که هر نوع صبحانه ای این ارزش غذایی را ندارد و برخی عادات غلط در این زمینه مانع از فواید صبحانه می شود. در ادامه به عادات اشتباه خود در هنگام صبحانه اشاره می کنیم:

1. صبحانه را با آرامش نمی خورید

گاهی اوقات مجبور می شوید یک ساندویچ در راه یا یک بیسکویت در محل کار بخورید. در حالی که مطالعات نشان می دهد افرادی که در زمان استراحت صبحانه می خورند نسبت به افرادی که هنگام پیاده روی یا انجام کار دیگری صبحانه می خورند کالری کمتری مصرف می کنند. همچنین جویدن ناکافی نیز می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

2. مصرف ناکافی فیبر

مصرف زیاد غذاهای شیرین باعث می شود یک تا دو ساعت بعد از صبحانه احساس گرسنگی کنید. دلیل آن این است که قند خون در هنگام صبحانه به سرعت افزایش می یابد و سپس بسیار سریع کاهش می یابد. غذاهای حاوی قندهای ساده مانند شیرینی ها و غلات تصفیه شده به سرعت هضم می شوند و برای مدت کوتاهی انرژی می دهند. اما فیبرها که سرشار از غلات کامل و سبزیجات هستند اثر معکوس دارند. فیبرها در معده حجیم می شوند و به آرامی هضم می شوند و در نتیجه احساس سیری افزایش می یابد. فیبرها همچنین در تعادل باکتری های مفید روده (فلور روده) و کاهش خطر ابتلا به دیابت موثر هستند و حتی برخی مطالعات نشان می دهد که در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش دارند.

3. دریافت ناکافی پروتئین

علاوه بر فیبر، پروتئین ها نیز احساس سیری را افزایش داده و از احساس ضعف جلوگیری می کنند. بنابراین، گنجاندن منابع پروتئینی در صبحانه ضروری است. املت با نان سبوس دار برای رفع این نیاز بدن ایده آل است. البته می توانید از آجیل هایی مانند گردو و دانه چیا نیز استفاده کنید. اگر وقتتان کم است، اسموتی های حاوی مغز و محصولات لبنی نیز انتخاب خوبی هستند.

4. حذف چربی ها

تاثیر چربی ها در افزایش وزن یک باور رایج است، اما این نکته در مورد چربی های ناسالم و مصرف زیاد غذاهای چرب صدق می کند. در واقع منابع چربی های سالم مانند کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین باید در رژیم غذایی گنجانده شود. گردو، سایر مغزها و ماست منابع خوبی از چربی برای صبحانه هستند. این گروه از غذاها احساس سیری طولانی تری ایجاد می کنند و از خوردن میان وعده و میل به غذاهای شیرین جلوگیری می کنند.

5. صبحانه بسیار کوتاه

صبحانه باید انرژی مورد نیاز بدن را برای ابتدای روز تامین کند. زمانی که صبحانه کامل خورده شود، احتمال پرخوری در طول روز و به خصوص در وعده ناهار کاهش می یابد. غذاهای مغذی سرشار از پروتئین و چربی های سالم، متابولیسم بدن را تحریک کرده و پس از چند ساعت گرسنگی در شب، توانایی بدن را برای انجام فعالیت های روزانه افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید