کاربردهای جالب پوسته تخم مرغ در خانه


به کاربردهای عجیب پوسته تخم مرغ قبل از اینکه در سطل زباله یا کمپوست بیفتد فکر کنید.

همه ما روزانه برای صبحانه یا وعده های غذایی دیگر تخم مرغ می خوریم، اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که با انداختن پوسته تخم مرغ در سطل زباله چه گنجی را می توانید از بین ببرید؟

در اینجا فواید شگفت انگیز پوسته تخم مرغ که شاید قبلاً درباره آنها نشنیده اید، آورده شده است.

پوسته تخم مرغ چیست؟

پوسته تخم مرغ لایه سخت بیرونی تخم مرغ است که بیشتر از کربنات کلسیم ساخته شده است.

در دهه های اخیر، پودر پوسته تخم مرغ به عنوان یک مکمل طبیعی کلسیم مورد استفاده قرار گرفته است. پوسته تخم مرغ از حدود 40 درصد کلسیم تشکیل شده است. هر گرم از آن حاوی 401-381 میلی‌گرم کلسیم است و نیمی از پوسته تخم‌مرغ می‌تواند کلسیم مورد نیاز روزانه بزرگسالان یعنی 1000 میلی‌گرم در روز را تامین کند.

اهمیت پودر پوسته تخم مرغ در سلامت بدن

    پوسته تخم مرغ در سلامتی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کلسیم موجود در پودر پوسته تخم مرغ ممکن است بهتر از کربنات کلسیم خالص جذب شود و آن را به یک مکمل کلسیم موثر تبدیل می کند. پوسته تخم مرغ همچنین حاوی مقادیر کمی پروتئین و سایر ترکیبات آلی است.

علاوه بر کلسیم و پروتئین، پوسته تخم مرغ حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی دیگر مانند استرانسیم، فلوراید، منیزیم و سلنیوم است که در سلامت استخوان ها نقش دارند.

فواید پوسته تخم مرغ

مصرف پودر پوسته تخم مرغ می تواند استحکام استخوان را در افراد مبتلا به پوکی استخوان تقویت کند. یک مطالعه نشان می دهد که پودر پوسته تخم مرغ ممکن است موثرتر از مکمل های کربنات کلسیم خالص باشد.

اگر رژیم غذایی شما دارای کلسیم کم است، مصرف مکمل ها به شما کمک می کند تا نیازهای روزانه خود را تامین کنید، زیرا پوسته تخم مرغ منبع ارزان و ارزانی از کلسیم است.

مطالعه ای بر روی زنان یائسه و یائسه نشان داد که مصرف پودر پوسته تخم مرغ همراه با ویتامین D3 و منیزیم به طور قابل توجهی استخوان های آنها را با بهبود تراکم مواد معدنی استخوان تقویت می کند.

ماسک پاک کننده و روشن کننده پوست
با وجود این همه آلودگی در کلان شهرها، ما به یک ماسک پاک کننده برای خود نیاز داریم. بسیاری از تونرها برای پاکسازی پوست استفاده می کنند. اما تونرها از مواد شیمیایی ساخته شده اند و تاثیر منفی دارند. حال اگر شما هم پوست حساسی دارید که جوش های سرسیاه دارد بهتر است از این ماسک استفاده کنید. یک قاشق چایخوری پودر پوسته تخم مرغ را با ماست مخلوط کنید و هفته ای دو بار بعد از حمام از آن استفاده کنید.

کلسیم موجود در آن به جوانسازی کمک می کند

با افزایش سن یا داشتن عادت های بد در سبک زندگی، کلاژن پوست از بین می رود و باعث ایجاد چین و چروک های زیادی در صورت، گردن و بازوها می شود. این ماسک سرشار از کلسیم است که به بازسازی کلاژن پوست کمک می کند.

کاربردهای جالب پوسته تخم مرغ در خانه

کاربردهای جالب پوسته تخم مرغ در خانه

جلوگیری از گرفتگی لوله های فاضلاب:

ریختن مقداری پوسته تخم مرغ خرد شده روی صافی فلزی سینک باعث تمیز شدن و جلوگیری از گرفتگی لوله ها می شود. همچنین از عبور مواد جامد و خلاص شدن از شر چربی داخل لوله ها جلوگیری می کنند.

به عنوان یک پاک کننده:

مقداری پوسته تخم مرغ را با پودر ظرفشویی روی سطح لکه دار بریزید و با اسفنج تمیز کنید. اگر می خواهید داخل ظرف درب دار را تمیز کنید، می توانید مقداری از پوسته تخم مرغ خرد شده را داخل ظرف بریزید و تقریباً با آب سرد پر کنید و چند بار تکان دهید. نتیجه فوق العاده خواهد بود.

تمیز کردن لباس های سفید:

اگر نگران خاکستری بودن لباس های سفید خود هستید، کافی است مقداری پوسته تخم مرغ را داخل صافی بریزید و همراه لباس داخل ماشین لباسشویی قرار دهید.

کود دهی به خاک:

پوسته تخم مرغ سرشار از کلسیم و سایر مواد معدنی است. آن را به کمپوست اضافه کنید تا خاک را بارور کند.

کنترل آفات:

با اسپری کردن پوسته تخم مرغ در اطراف باغ خود از حلزون ها، کرم های برگ خوار و آفات اجتناب کنید.

تغذیه گیاه:

قبل از آبیاری گیاهان، مقداری پوسته تخم مرغ را در آب ولرم بریزید و در ظرف دربسته و در جای خنک و تاریک قرار دهید. چند روزی بگذارید.

تامین کلسیم:

کلسیم مورد نیاز آنها را با ریختن پوسته تخم مرغ در ته دیگ گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان تامین کنید.

گلدان:

برای کاشت بذر از تخم مرغ شکسته استفاده کنید. تا زمانی که بذرها جوانه بزنند می توان از آنها به عنوان گلدان استفاده کرد.

غذای پرندگان:

ریختن خرده تخم مرغ در نزدیکی ظرف غذای پرنده ماده در جذب کلسیم مورد نیاز آنها برای تخم گذاری موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید