داروی ضد انگلی؛ از کاربرد تا عوارض جانبی


اگر عفونت انگلی دارید، پزشک ممکن است داروهای ضد انگلی تجویز کند. عفونت های انگلی طیفی از علائم خفیف تا شدید دارند، بنابراین انواع مختلفی از داروهای ضد انگلی وجود دارد که هر کدام یک انگل خاص را هدف قرار می دهند. آیا می دانید داروهای ضد انگلی چگونه طبقه بندی می شوند و فواید و عوارض آنها چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

استفاده از داروهای ضد انگلی

انگل ها موجودات کوچک و میکروسکوپی هستند که می توانند در داخل بدن یا روی پوست و موی انسان و سایر حیوانات زندگی کنند و مواد مغذی مورد نیاز خود را از انسان و حیوان به عنوان میزبان تامین کنند. عفونت های انگلی معمولا در مناطق گرمسیری دیده می شود، اما در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل نیز وجود دارد.

داروهای ضد انگلی انواع عفونت های ناشی از انگل ها را درمان می کنند. هر داروی ضد انگلی یک انگل خاص را هدف قرار می دهد. به همین دلیل قبل از آشنایی بیشتر با داروهای ضد انگلی بهتر است با انواع انگل ها آشنا شوید.

انواع انگل

انگل ها شامل طیف وسیعی از موجودات کوچک مانند قارچ ها و باکتری ها هستند. با این حال، سه نوع انگل وجود دارد که می تواند انسان را آلوده کند که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

1. انگل خارجی یا انگل خارجی (اکتوپارازیت ها)

شپش سر، شپش شرمگاهی، کک، کنه و ساس از انواع رایج انگل های خارجی هستند. این گروه از انگل ها در خارج از بدن و اغلب روی پوست و مو زندگی می کنند. البته برخی از آنها مانند ساس روی ملحفه و مبلمان نیز زندگی می کنند. این انگل ها برای تغذیه به سراغ میزبان می روند، پوست او را گاز می گیرند و خون او را می مکند.

2. هلمینت‌ (هلمینت ها)

این اصطلاح برای کرم های انگلی روده از جمله کرم های قلابدار، کرم لوله ای و کرم سوزنی استفاده می شود. این انگل ها معمولا در داخل بدن زندگی می کنند و دارای چندین سلول و اندام هستند. انتقال این انگل ها به درجه حرارت، بهداشت و تماس با ناقلین انگل بستگی دارد.

3. تک یاخته (تک یاخته)

این موجودات فقط یک سلول دارند. آمیب نوعی تک لایه است. این موجودات تک سلولی بسیار کوچک هستند و معمولا در داخل بدن زندگی می کنند. این ارگانیسم ها بیشتر بیماران دارای نقص ایمنی مانند مبتلایان به ایدز را آلوده می کنند و حضور آنها می تواند بدون علامت یا جدی و کشنده باشد.

انگل ها می توانند باعث میلیون ها عفونت در سراسر جهان شوند. در نتیجه، بسیاری از عفونت های انگلی مانند گاستروانتریت یا آنفولانزای معده وجود دارد. مالاریا یکی از شایع ترین عفونت های انگلی است.

عفونت های انگلی رایج

  • انتروبیازیس (کرم).
  • تریکینوز، استرونژیلوئیدازیس، آسکاریس، کرم قلابدار و سایر کرم های لوله ای.
  • تریکوموناس یا همان عفونت مقاربتی.
  • توکسوپلاسموز، که به ویژه در دوران بارداری خطرناک است.
  • عفونت‌های روده‌ای مانند ژیاردیازیس، کریپتوسپوریدیوز و سایر عفونت‌های ناشی از غذا.

انواع داروهای ضد انگلی

داروهای ضد انگلی - انواع داروهای ضد انگلی

داروهای ضد انگلی به سه گروه اصلی تقسیم می شوند که هر کدام یکی از سه نوع عفونت انگلی را درمان می کنند:

  • ضد پروتئوزوآ از جمله داروی ضد مالاریا برای درمان تک یاخته ها.
  • ضد کرم برای درمان عفونت های ناشی از کرم های انگلی؛
  • آفت کش ها برای از بین بردن شپش، گال و سایر انگل های خارجی.

نحوه عملکرد داروی ضد انگلی

داروهای ضد انگلی متعددی وجود دارد و پزشک بسته به نوع انگلی که باعث عفونت می‌شود، داروهای مناسب را برای شما تجویز می‌کند. داروهای ضد انگلی به سه روش عمل می کنند:

  • انگل یا تخم انگل را بکشید.
  • توقف رشد انگل؛
  • از بین بردن کارایی انگل به طوری که نتواند خود را به میزبان متصل کند.

بسته به نوع عفونت و عامل انگلی، داروی تجویزی ممکن است به یکی از سه شکل زیر باشد:

  • غذا؛
  • تزریق؛
  • موضعی (برای پوست یا مو).

به طور کلی کودکان و بزرگسالان مبتلا به عفونت های انگلی به داروهای ضد انگلی نیاز دارند. اما عوارض هر دارو متفاوت است و برخی عوارض شدید است و نباید خودسرانه مصرف شود. پزشک با در نظر گرفتن عوارض و فواید داروی ضد انگلی، مناسب ترین درمان را برای شما پیشنهاد می کند.

دوره مصرف داروهای ضد انگلی

دوز دارو بسته به نوع آن متفاوت است. مقدار و مدت مصرف آن توسط پزشک تعیین می شود و بستگی به عامل عفونی، شرایط آب و هوایی و شدت بیماری دارد. بنابراین در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است 1 هفته تا 10 روز پس از شروع دارو و در پایان دوره اول یک دوز دیگر از داروی ضد انگلی دریافت کنید.

اثربخشی داروهای ضد انگلی

اثربخشی بستگی به نوع دارو دارد. اکثر داروهای ضد انگلی موثر هستند. البته هیچ درمان واحدی برای همه عفونت های انگلی وجود ندارد. از سوی دیگر، هیچ درمانی برای برخی از عفونت های انگلی وجود ندارد.

استفاده نادرست از داروهای ضد انگلی

برخی از داروهای ضد انگلی در صورت مصرف بیش از حد یا طولانی تر از زمان تجویز شده می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند، از جمله:

  • نارسایی کلیه؛
  • مشکلات بینایی مانند نابینایی؛
  • آسیب عصبی به بازوها و پاها؛
  • مشکلات شنوایی و تعادل.

عوارض داروهای ضد انگلی

عوارض جانبی داروهای ضد انگلی بسیار گسترده است. برخی از داروها عوارض جانبی خفیفی دارند، در حالی که برخی دیگر می توانند باعث آسیب شدید کلیوی، تغییرات رفتاری و مشکلات سیستم عصبی شوند. شایع ترین عوارض جانبی داروهای ضد انگلی عبارتند از:

عوارض جانبی شدید داروهای ضد انگلی عبارتند از:

اینها لیست کاملی از عوارض جانبی نیستند. در مورد سایر عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف دارو در موارد خاص

  • قبل از مصرف داروی ضد انگلی با پزشک خود در مورد سابقه پزشکی خود صحبت کنید. برخی از افراد، از جمله افراد مبتلا به بیماری کلیوی، نباید از این داروها استفاده کنند. همچنین اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروهای ضد انگلی برای کودکان مضر هستند.

شما بگو

آیا تا به حال بیماری انگلی را تجربه کرده اید و از داروهای ضد انگلی استفاده کرده اید؟ در صورت تمایل می توانید تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


مدیریت زمان توسط اساتید دانشگاه هاروارد

یاد بگیرید که وظایف را اولویت بندی کنید تا در زمان کمتری بهتر کار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید