نظارت مردمی گامی اساسی در ساماندهی نانوایی های قزوین است


به گزارش خبرنگار ایرنا، گندم از گذشته های دور همواره به عنوان یک کالای راهبردی و مهم برای دولت ها مطرح بوده و به همین منظور هر ساله برای حفظ، ثبات و پایداری این کالای استراتژیک برنامه ریزی می شود و با تخصیص یارانه، هزینه های زیادی متحمل می شود برای آن انجام می شود.

بر اساس آمارهای موجود، این کالای مهم و استراتژیک که در واقع با امنیت غذایی ارتباط مستقیم دارد، کشورمان را در رده پرمصرف ترین کشورها قرار داده است تا جایی که مصرف گندم در ایران حدود 2.5 برابر بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. کشورها.

این در حالی است که در 2 دهه اخیر خشکسالی های متوالی، پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم و کاهش سطح زیر کشت باعث شده کشاورزان انگیزه لازم را برای تولید آن نداشته باشند و به همین دلیل تولید گندم در کشور ما از ثبات قابل توجهی برخوردار است. و دولت به ناچار با تخصیص میلیون ها دلار ارز دولتی هر ساله سعی در واردات این محصول خواهد داشت.

از سوی دیگر با تخصیص ارز دولتی، علاوه بر قاچاق گسترده آرد به طرق مختلف، هر ساله شاهد کمبود بی رویه تولید نان بوده ایم که این امر مشکلات زیادی را برای برنامه ریزان به همراه داشت.

دولت سیزدهم علیرغم تلاش برای تامین گندم مورد نیاز، خطر تامین این کالای استراتژیک را با وجود تخصیص سنتی یارانه ها احساس کرد و به همین دلیل تغییراتی در تخصیص یارانه ها به روش سنتی در حوزه ایجاد کرد. از آرد و نان وی به نفع مردم تصمیم گرفت و در گام اول بدون تغییر قیمت نان، طرح هوشمند یارانه را در این بخش اجرا کرد.

به همین مناسبت و با توجه به اجرای طرح مذکور در قزوین به عنوان دومین استان پایلوت کشور، خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین (ایرنا) گفت وگویی با عباس کاظمی استاندار قزوین انجام شد که شرح آن را خواندیم.

ایرنا آخرین اقدامات انجام شده در اداره پرداخت یارانه نان در شهرستان قزوین را تشریح کنید.

در زمینه ساماندهی آرد و نان طی روزهای گذشته شاهد اتفاقات زیادی بودیم و علیرغم تمامی مشکلات زیرساختی و هماهنگی های بین دستگاهی، از ابتدای خردادماه امسال طرح جدید خرید نان از نانوایی ها با نصب کارت هوشمند آغاز شد. خواننده ها اجرا شد. این روند در مدت کوتاهی در سطح استان و شهرستان انجام شد.

با توجه به اینکه دولت حدود 100 میلیارد تومان یارانه آرد را به نانوایان اعطا کرد، دیر یا زود نیاز به مدیریت بهینه در این زمینه داشتیم، اما بر اساس مطالعات میدانی و بررسی های دقیق، متاسفانه این میزان یارانه دولتی در راه است. واقع شده و انحرافات زیادی را در مسیر خود دیدیم، یعنی از زمان کشت محصول، برداشت، حمل و نقل، دپو و در نهایت خود نانوایی ها.

ایرنا. آیا با اجرای این طرح عملکرد هر نانوایی زیر ذره بین قرار گرفته است؟

با نصب دستگاه کارتخوان هوشمند در تمامی نانوایی های استان به جز درصد بسیار کمی که دارای مشکلات قانونی و اداری بودند، این مشکل محقق شد و با این سیستم در فرآیندهای نظارتی ما، تمامی تراکنش های مالی نانوایی ها، ساعت پخت و پز. ، ایام تعطیل، بر سهمیه آرد و حتی حجم پخت نظارت کرده ایم و نام آن را نظارت هوشمند گذاشته ایم.

قبل از اجرای این طرح یکی از اتفاقات جدی که در تمامی نانوایی ها رخ داد، تعطیلی غیرعادی به بهانه کاهش سهمیه آرد و یا کاهش ساعت پخت واحد صنفی بود که باعث گلایه شهروندان شد.

قبل از اجرای طرح شاهد بودیم که بسیاری از نانوایی ها به صورت آزاد آرد می فروختند یا وزن خمیر را رعایت نمی کردند، ساعات پخت مجاز و یا روزهای تعطیل را رعایت نمی کردند، اما اکنون با زیرساخت های فراهم شده این امکان را داریم. بررسی و نظارت دقیق بر عملکرد هر نانوایی با بررسی های لازم.

نظارت مردمی گامی اساسی در ساماندهی نانوایی های قزوین است

ایرنا موضوع نظارت مردمی در این زمینه چقدر اهمیت دارد؟

شهرستان قزوین بیش از 700 نانوایی فعال دارد که امکان مراجعه به هر کدام از آنها برای بازرسی وجود ندارد. فراهم کند

شهروندان به منظور برقراری نظارت مردمی به هر نحوی در محلات خود در صورت مشاهده تخلف در زمینه پخت و توزیع نان مراتب را به مراکز از پیش تعیین شده و یا سامانه های مورد نظر منعکس کنند تا بازرسان ما بلافاصله اقدامات قانونی را انجام دهند. . برای انجام دادن

نانوایی های متخلف محکوم به کاهش یا تعدیل سهمیه آرد بر اساس موارد تخلف و قانون هستند و همچنین قانون به ما اجازه می دهد تا از سهمیه آرد مردم که امانت نزد ماست حمایت کنیم و آن را در اختیار صادقانه و غیر متخلف قرار دهیم. نانواها

در صورت تداوم تخلفات نانوایان متخلف، علاوه بر قطع کامل سهم آرد، با قانون نظام صنفی امکان ابطال پروانه آنها نیز فراهم شده است.

در فرآیند ساماندهی و هوشمندسازی واحدهای نانوایی بدون شک نقش، حضور و گزارش های مردمی می تواند ما را در تحقق اهداف از پیش تعیین شده این طرح یاری رساند تا بتوانیم نانوایان متخلف را در کمترین زمان ممکن شناسایی کنیم. و با داده ها پیشنهاد می شود آیین نامه ای اجرا شود زیرا با این کار می توان نگرانی و شکایات مردم را با این نوع مشارکت حل کرد.

نظارت مردمی گامی اساسی در ساماندهی نانوایی های قزوین است

ایرنا آیا سهمیه آرد نانوایی های استان بازنگری می شود؟

یکی از وظایف خطیر ما در طرح هوشمندسازی شناسایی نانوایان معتمد و متخلف است و در این مسیر در نظر داریم در سهمیه آرد تجدید نظر کنیم، چرا که سال ها به هر نانوایی یک سهمیه آرد مشخص داده می شد و در اختیار آن قرار می گرفت. این امکان وجود داشت اما از این پس این رویه ادامه نخواهد داشت زیرا مصمم هستیم اصلاح و بازنگری در زمینه سهمیه آرد را با مشارکت مردم تحت عنوان نظارت مردمی نانوایی ها با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

در این راستا نانوایان معتمدی که در راستای وظیفه و رسالت خود خدمت کرده اند و تخلفی نداشته باشند، حتماً افزایش سهمیه آرد را مد نظر قرار خواهند داد و نانوایی های متخلف بر اساس حدود تخلف، به کاهش سهمیه محکوم خواهند شد. این تصمیم جدی است و در جلسات شورای آرد و نان شهرستان نیز تصویب شده و تمامی زیرساخت های آن فراهم شده است.

لذا نیازمند حمایت و مشارکت مردم در تصمیم گیری های خود هستیم و امیدواریم در روزهای آتی با گزارش های دریافتی گام های خوبی برداریم و در حال حاضر ارتباطات و بسترهای مناسبی فراهم شده و در دسترس مردم هستیم و ظرف مدت 2 روز آینده سامانه پیامکی مربوطه به اطلاع شهروندان می رسد تا با ذکر آدرس و نوع تخلف در روز و ساعت وقوع تخلفات نانوایی ها را اطلاع دهند.

بی شک می توان با مشارکت مردمی و زیرساخت های قانونی فراهم شده و اختیارات ایجاد شده بر فضای آرد و نان در جهت جلب رضایت مردم گام های اساسی تری برداشت.

ایرنا آیا با نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی ها تخلفی ثبت شده است؟

متاسفانه طی 2 ماه گذشته با نصب دستگاه های کارتخوان هوشمند تعداد بسیار کمی از مردم در سراسر استان تراکنش های مجازی انجام داده اند و بدون خرید و فروش نان و یا حتی در زمان تعطیلی واحد صنفی تراکنش های مجازی داشته اند. و ما مسئول این تعداد هستیم. واحدهای معدودی را شناسایی و در اختیار مقام قضایی قرار دادیم.

نانوایی متخلف که بدون تحویل نان به مشتری به خود اجازه معامله رسمی داده است، با برخوردهای جدی و اعمال مقررات سختگیرانه مواجه خواهد شد و حتی تحت عنوان اخلال در امنیت غذایی و اخلال اقتصادی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

بازرسان استانداری به همراه نمایندگان سایر نهادها از جمله سازمان امنیت کشاورزی و جهاد کشاورزی به صورت شبانه روزی داده ها را بررسی می کنند و هرگونه انحراف مشاهده شده توسط نانوایی ها در قالب تیم های تخصصی وارد می شود و متخلفانی که مزاحم می شوند. با امنیت روانی و اقتصادی جامعه برخورد قاطع و به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

ایرنا آیا طرح جامع ساماندهی آرد و نان دولت در 2 ماه گذشته در جلوگیری از قاچاق آرد و هدر رفت نان موثر بوده است؟

ما معتقدیم در صورت تکمیل چرخه هوشمندسازی و تخصیص یارانه آرد و نان و اعمال تصمیمات نهایی در آن، با نصب و تکمیل دستگاه های کارتخوان در نانوایی های سراسر کشور که به صورت ملی تصمیم گیری شده است، روند تامین آرد نانوایی ها بدون تغییر قیمت نان و آزادانه در اختیار نانوایان قرار گیرد و نانوایان با معاملات منطقی خود و بر اساس سهمیه، ساعت پخت و وزن قابل قبول به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنند که بر آن نیز نظارت می شود.

اگر این اتفاق بیفتد، فروش غیرحضوری از نانوایی ها حذف می شود و حتماً باید آرد را به نان تبدیل کنند تا بتوانند از یارانه دولتی استفاده کنند.

انجام این کار 2 مورد را به همراه خواهد داشت، اول اینکه عرضه آرد خارج از شبکه نخواهیم داشت، دوم اینکه به دلیل رقابت نانوایان در تامین نان بهتر، کیفیت نان بهبود می یابد و در نهایت علاوه بر آرد. قاچاق حتی به صفر هم می رسد. ، کیفیت نان بهتر از قبل خواهد شد.

نظارت مردمی گامی اساسی در ساماندهی نانوایی های قزوین است

ایرنا نان از گذشته های دور نیروی غالب مردم بوده است آیا حمایت اخیر دولت از این موضوع به نظر شما کافی است؟

اقدامات انجام شده و تکمیل چرخه عرضه آرد در سراسر کشور و یکپارچگی موضوع، بخش مهمی از مشکلات و مشکلات مردم را کاهش می دهد، اما ممکن است برخی اماکن مانند بیمارستان ها، دانشگاه ها، پادگان ها، نظامیان و مراکز انتظامی و مجتمع های دیگر نیازهای متفاوتی برای تهیه نان بیشتر دارند و با مراجعه به نانوایی به دلیل محدودیت فروش و معاملات موفق به تهیه نان مورد نظر نمی شوند.

برای رفع این مشکل برنامه ریزی های لازم انجام شده و شعبه های مشخصی در کنار شرکت های نان پزی صنعتی تعیین می کنیم تا مجموعه های مذکور نان مورد نیاز خود را در طول روز از این مکان ها تهیه کنند.

ایرنا چشم انداز طرح هوشمندسازی آرد و نان توسط دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟

امیدواریم با این تصمیم مهم و جدی دولت بخش بزرگ و مهمی از یارانه ها که هدر رفت زیادی را به دنبال داشت هدفمند شود و از بیت المال میلیاردی جلوگیری شود.

پیش از این شاهد تخلفات عجیبی در زمینه توزیع آرد بودیم تا جایی که متأسفانه برخی نانوایی ها نان پخته شده خود را به دامداری ها و یا آردی که خارج از شبکه دولتی یارانه ای دریافت می کرد فروختند. ، توزیع شد که امیدواریم با اجرای کامل و همه جانبه طرح هدفمندی آرد توسط دولت، بسیاری از مشکلات و انحرافات گذشته که موجب گلایه مردم شده بود برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید