پیام نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به دولت مرکزی



نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در پیام های متعددی به نخست وزیر دولت فدرال در بغداد بر سهم کردها در تصمیم گیری های راهبردی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان در سخنرانی خود در مجمع خاورمیانه 2022 که تحت عنوان «عراق برای همه» در اربیل برگزار شد، گفت: مردم عراق بیش از هر زمان دیگری به خدمات نیاز دارند. آنها نیاز دارند، اگر دولت عراق می خواهد موفق شود، باید ارائه خدمات را افزایش دهد و فساد را در وزارتخانه ها ریشه کن کند.

وی افزود که اربیل و بغداد باید برای حل مشکلات خود با یکدیگر همکاری کنند و اربیل برای این امر اعلام آمادگی کرده است. مناطق مورد مناقشه در اصل 140 قانون اساسی تعریف شده است، اما دولت فدرال طبق قانون اساسی این مشکل را حل نکرده است.

نخست وزیر اقلیم آمادگی خود را برای گفتگو درباره حقوق و وظایف اقلیم کردستان با دولت فدرال اعلام کرد و گفت: مشکلات موجود فنی و حقوقی نیست، بلکه سیاسی است.

وی افزود: اصولی وجود دارد که با دولت فدرال به توافق رسیده ایم که یکی از آنها مشارکت واقعی است. ما می خواهیم در تصمیم گیری های استراتژیک شرکت کنیم تا چیزی به ما تحمیل نشود. اگر ما بخشی از یک عراق متحد هستیم، باید در همه تصمیمات مشارکت داشته باشیم. ما فقط نمی خواهیم در دولت شرکت کنیم، ما مشارکت واقعی می خواهیم. پست هایی که متعلق به اقلیم کردستان است باید به طور مساوی توزیع شود و بر اساس نسبت جمعیت، دولت های قبلی به طور سیستماتیک پست ها و وزارتخانه ها را از کردها خالی کردند.

بارزانی گفت: ما حسن نیت خود را نشان داده ایم و هر زمان لازم باشد حاضرم به بغداد بروم و از آنها انتظار داریم که دست از نقض حقوق مردم کردستان بردارند و آنها را به ما بازگردانند. باید اراده سیاسی برای حل مشکلات وجود داشته باشد که در دولت بغداد دیده نمی شود. ما دلیل روابط بد اقلیم کردستان و بغداد نیستیم.

مسرور بارزانی با تاکید بر اینکه کردها در تشکیل هسته اصلی ارتش عراق نقش دارند، گفت: سهم کردها در ارتش از 28 درصد به 2 درصد کاهش یافته است.

نخست وزیر اقلیم کردستان در پایان گفت: این اقلیم از حقوق خود که در قانون اساسی عراق تصریح شده است دست نخواهد کشید و اقلیم کردستان اولین منطقه در برقراری ثبات و مبارزه با خشونت در خاورمیانه خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید