اجلاس سران اکو فرصت خوبی برای گفتگو و کاهش تنش در منطقه است



دبیرکل سابق سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) با بیان اینکه اگر می خواهیم اکو را فعال کنیم و سیاست خارجی و تجارت خارجی خود را رونق دهیم باید به یک رفتار معتدل دست پیدا کنیم، تاکید کرد: اجلاس سران اکو فرصت خوبی است به بهانه ی آن کشورها منطقه بزرگ باید دور هم جمع شوند و مشورت کنند. در واقع اصل اجلاس را آنقدر برای اهداف اکو مهم نمی دانم که نشست های کنار هم بتواند در کاهش تنش بین اعضای اکو موثر و مفید باشد.

عبدالرحیم گواهی در گفت وگو با ایسنا، درباره برگزاری پانزدهمین اجلاس سران اکو و نتایج این اجلاس برای پیشبرد اهداف با توجه به شرایط منطقه، اظهار کرد: وضعیت منطقه و جهان از بدو تاسیس تا کنون بسیار متفاوت بوده است. اکو.” روزی این سازمان و سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بازوی آمریکا در منطقه بودند، اما اکنون این سه کشور چیزی به نام دوستی کامل با آمریکا ندارند، ایران مطلقاً هیچ ارتباط و حتی دشمنی ندارد.

وی افزود: دو کشور دیگر یعنی ترکیه و پاکستان نیز رویکردهای متفاوتی دارند. از مسائل سوریه گرفته تا اعراب که بسیاری از آنها با ما دوست نیستند و همچنین نزدیکی غیرقابل انکار پاکستان با طالبان و غیره که همه اینها به طور کلی اوضاع را متفاوت کرده است.

دیپلمات سابق کشورمان همچنین بیان کرد: در خصوص اجلاس اکو به نظر می رسد زمینه سیاسی وجود ندارد، در واقع جایی که زمینه سیاسی فراهم شود تبعات اقتصادی و تجاری نیز دارد. به نظر می رسد در حال حاضر راه حل خاصی وجود ندارد. مثلاً ما می خواهیم در چارچوب اکو با ترکیه یا پاکستان رابطه برقرار کنیم اما آنها سیاست خودشان را دارند و کشورهای مستقل روسیه هم همینطور.

دبیرکل اسبق اکو ادامه داد: به هر حال اگر همه سران کشورهای عضو در سطح روسای جمهور شرکت کنند و نخست وزیر و معاون اول نخست وزیر را نفرستند، فرصت خوبی برای مشورت و مشورت است. درباره مسائل دوجانبه مانند رئیس جمهور ما گفتگو کنید.” وی در این اجلاس این فرصت را خواهد داشت تا با علی اف رئیس جمهور آذربایجان در مورد این موضوعات گفتگو کند.

این گواهی خاطرنشان کرد: بنابراین اجلاس سران اکو فرصت مناسبی برای کشورهای بزرگ منطقه است تا دور هم جمع شوند و رایزنی کنند، در واقع اصل اجلاس را آنقدر برای اهداف اکو مهم نمی دانم که جلسات جانبی کاهش تنش بین اعضا». اکو می تواند موثر و مفید باشد.

وی گفت: حجم روابط اقتصادی ما با کشوری مانند ترکیه یا آذربایجان را با حجم روابط امارات و آمریکا مقایسه کنید. چرا باید حجم روابط ما با ترکیه با این همه امکانات در این سطح باشد؟ محصولی از ایران به ترکیه می رود و با تغییر نام به کشور دیگری ارسال می شود در حالی که باید تفاهم منطقی وجود داشته باشد.

دبیرکل سابق اکو در ادامه گفت: این دو قطبی‌سازی‌هایی است که وجود دارد، بسیاری از کشورها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم قطب آمریکا هستند، ایران یک کشور مذهبی با ایدئولوژی خاص خود است و آنها نمی‌خواهند ایران قدرتمندی داشته باشند. ایدئولوژی خودش

دیپلمات سابق کشورمان همچنین بیان کرد: مدتی دبیرکل اکو بودم. واقعیت این است که ترک ها و پاکستانی ها نگذاشتند فعالیت ها به صورت عقلانی انجام شود، من معتقدم باید بزرگ فکر کنیم. اکو یکی از جاهایی است که نیاز به تفکر بزرگ دارد، ما باید در این رویکرد جدی باشیم، ما در منطقه ای هستیم که همسایگان ما خواه ناخواه رویکردی نسبت به غرب دارند و غرب به رهبری یونایتد. ایالات، همچنان درگیر تصمیمات حساس است. دیدن.

وی خاطرنشان کرد: با این شرایط قدرت مانور ما در حال کاهش است، آمارهای ما با همسایگان دور و همچنین برخی از همسایگان ما با آمریکا نشان می دهد که مشکل جای دیگری است، باید تجدید نظر کنیم و تصمیمات خود را تعدیل کنیم. . به ویتنام و کامبوج نگاه کنید، آنها شدیدترین جنگ ها را با آمریکا داشتند و به آنها گوش نمی دهند، اما ده ها میلیارد دلار کالا از این دو کشور به اروپا می رود.

دبیرکل سابق اکو در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم اکو را فعال کنیم و سیاست خارجی و تجارت خارجی خود را تقویت کنیم، باید به یک رفتار معتدل دست پیدا کنیم. آیا در دوره ریاست جمهوری احمدی یا روحانی نمی خواستیم این کارها را انجام دهیم؟ الان که آمارها جلوی چشممان است در 16 سال چه کرده ایم؟ البته در زمان آقای خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی وضعیت تا حدودی بهتر بود، اما تا زمانی که سیاست ها بر اساس نگاه عقیدتی سختگیرانه باشد، جایگاه ما رونق چندانی نخواهد داشت. او انجام می دهد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید